Powered by Blogger.
Blog dalam proses kemaskini. Senarai bloglist akan dimasukkan secara berperingkat. Terima kasih kepada sahabat-sahabat blogger yang telah link blog Pemantau di blog kalian.

Wednesday, November 10, 2010

PKR dikepalai "Khir Toyo"? Na'uzubiLlah!

Orang tanya saya, bagaimana sikap saya terhadap pemilihan Timbalan Presiden PKR? Saya jawab, sama macam pilihan raya la. "Lagu mana tu?"

Saya jawab, dalam pilihan raya, keinginan utama saya ialah melihat Umno Barisan Nasional (BN) kalah. Takat tu saja. Kalau saya undi calon parti lain pun, ia tidak bemakna saya ada "rasa positif yang tak ketahuan" terhadap parti yang saya undi calonnya itu. Saya guna perkataan "rasa positif yang tak ketahuan". Memang. Langsung tidak ada perasaan itu. Tidak ada sama sekali.

Tetapi saya taklah berbohong kepada Mamat itu dan saya beritahu jugak kat dia bahawa ketika saya dan isteri saya mengundi Nurul Izzah Anwar di Lembah Pantai dalam pilihan raya 2008 lalu, kami memang mempunyai perasaan yang sayu terhadap beliau. Saya tak tahu apa perasaan isteri saya, tetapi saya sendiri lebih bersimpati kepada anak isterinya berbanding Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri sejak beliau menghadapi pelbagai tuduhan dan pendakwaan 1998 lalu.

Saya tak nak poyo-poyo untuk mengambil hati sesiapa pun. Ketika beliau menghadapi pelbagai masalah, saya tidaklah bersimpati kepada Anwar kecuali ketika beliau ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebelum beliau didakwa dan ketika beliau dibelasah di dalam tahanan. Saya beritahu kawan-kawan yang mula nak menyindir saya ketika itu: "Kalau babi kena ISA pun, aku tak setuju".

Jauh dah terlajak tu. Berbalik kepada pemilihan Timbalan Presiden PKR. Saya sebut dah bahawa sikap saya sama seperti ketika menghadapi pilihan raya. Dalam pilihan raya, yang penting bagi saya Umno BN kalah walaupun saya tidaklah memandang parti lain dengan pandangan yang positif. Begitu juga dalam pemilihan Timbalan Presiden PKR. Yang penting bagi saya, asal bukan Azmin Ali.

Bukan kerana saya menyokong calon lain, tetapi kerana saya tak nak Azmin. Itu sahaja sebabnya. Saya tak naklah menyentuh sikap Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Ismail dan Nurul Izzah. Mat Saman Kati kata, Dr Wan Azizah mempunyai sikap "asal bukan Azmin" menjadi Timbalan Presiden PKR. Saya juga mendengar beberapa wartawan memberitahu saya bahawa Nurul Izzah menegaskan dengan terus terang kepada mereka dalam pertemuan di bangunan Parlimen (kebetulan sekarang Dewan Rakyat bersidang) bahawa beliau tidak suka Azmin. "I dont like Azmin," beberapa wartawan memetik Nurul Izzah sebagai berkata.

Awal pagi tadi, saya diberitahu dalam pertemuan di Petaling Jaya bahawa "yang makan hati sekarang (dengan kemenangan Azmin yang hampir pasti) ialah Wan Azizah dan Nurul Izzah". Yang beritahu saya bukan Mamat tepi jalan, tetapi salah seorang pemimpin Pakatan Rakyat (PR) yang sebelum itu mengadakan pertemuan dengan beberapa aktivis PKR termasuk salah seorang pemimpin tertingginya.

Saya tak nak ulas sikap mereka kerana saya dan beberapa kawan yang sering minum bersama di Seri Gombak ketika Reformasi membara hujung 90an dulu sudah awal-awal lagi tidak percayakan Azmin dan Ezam Mohd Nor. Banyak peristiwa selepas itu yang menguatkan rasa tidak percaya kami. Sebab itulah, saya tak nak cakap dari sudut pandang Dr Wan Azizah atau Nurul Izzah.

Saya nak cakap sebagai rakyat. Gini, sebagai parti politik, PKR menawarkan dirinya kepada rakyat. Dengan meletakkan beliau sebagai Timbalan Presiden parti itu hari ini, satu hari nanti Azmin mungkin akan mengepalai PKR. Masya Allah! PKR under the leadership of Azmin is the last thing i will ever imagine! Most dreaded!

Takat tu ja la yang saya nak tulis. Lebih-lebih pun buat apa. Tinggal lagi nak tanya, saya seorangkah yang berperasaan sedemikian?

sumber: Penarik Beca

0 comments:

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP